Elämä on erilainen vakiotankoilijan silmin. Tässä blogissa käydään oman mukavuusalueen ulkopuolella, ja takaisin tullaan taas yhtä tarinaa viisaampana, elämän hauskuutta silti menettämättä.

"You will find only what you bring in." -Master Yoda-

keskiviikko 10. huhtikuuta 2013

Reality check nro 3

Ja taas alkoi uusi treenisykli ja kolmas mittaus takana.

Itse en odotellut mitään kovin ihmeellisiä tuloksia, koska kuten työaikamittarini minulle ilmoittaa, oon ollut Kuopiossa yhteensä 10 päivää maaliskuussa kolmessa eri jaksossa. Tai jotain sinne päin. Reissussa ollessa syöminen ja treenaus oli vähän sinne päin ja tämän lisäksi olin viikon kipeänäkin. Treeniohjelmana oli voimatreenit, jotka sisälsi vain muutaman liikkeen, mutta niitä harvoja liikkeitä tehtiin esimerkiksi 10 kertaa 6 sarjaa. Jokaisen sarjan välissä pitkä tauko, esimerkiksi 3 minuuttia. Siinä ehti hyvin ihastella sitä melkein ilman painoja lattialla nököttelevää jättimäistä mave-tankoa. Ei ollut oikein semmoinen treeni, mitä olisin itse osannut täysin toteuttaa tarkoituksenmukaisesti.

Ja nyt kun oon sitten antanut kootut selitykset, niin itse tulokset. Siihen nähden, milainen kuukausi oli takana, niin tää on kai aika ok.



Painohan se vaan jatkaa nousemistaan. Ei tosiaan mikään laihdutuskuuri tämä Muscle Madness. Mutta eipä se mitään haittaa, kun se lisääntynyt kilo on lihasta :) Sen näkee tuossa siitä, kun tuo lean mass on noussut kilon viime kuulta, yhteensä se on noussut lähemmäs 3 kiloa. Lean mass mittaa rasvatonta massaa, eli kaikki kropassa mikä ei ole lihasta, mutta sisäelinten painohan ei miksikään muutu, joten muutokset siihen tapahtuu lihasten määrässä. Rasvaprosentti on sama kuin viime kuussa, mutta koska painoa mistä sitä prosenttia lasketaan on nyt kilon enemmän, niin rasvaakin on tosiasiassa sulanut noin 200 grammaa, ja koko aikana noin 800 grammaa.

Hiilarien tahaton satunnaistunut lisäys näkyy kuitenkin tuloksissa, ne mun pahimmat paikat on ottaneet takapakkia viime kuuhun nähden. Etureisi ja pohkeet (eli uni, jes!) on kohentunut, mutta takareisi ja lonkat eli jenkat on ottaneet dunkkuun. Mä en oikeestaan tiedä, mikä noissa luvuissa on se optimi mihin pyritään, kai se on joka kohdalla joku oma summa. Mutta ymmärtääkseni toi takareisi on mulla tosi huono. Mikä tarkoittaa sitä, että estrogeenia on yhä liikaa kropassa. Sen sijaan mun testosteronitasot on kuulemma oikein hyvät, ja sain vähentää mun sinkin syöntiä.
Kuvaaja Tuomas Puikkonen
Kysyin valmentajalta, miksei tässä mitata suoraan siitä itsestään eli kankusta eli perseestä. Siitä olisi kuulemma kaikista paras mitata ja saisi hyvin tietää estrogeenien kasautumisesta, mutta on kuulemma suurelle väestölle niin arka paikka mitata. Höh! Minä kun pidin ihan oletuksena, että kerta mennään ammattilaisen mitattavaksi, niin silloin se varmaan koskee muuallekin kuin sormenpäihin. Meneeköhän nämä samat ihmiset gynekologillekin silleen "etkai vaan koske mitenkään epämukavasti?" Toinen jännä triviaali juttu oli se, että useimmat naiset ei kuulemma halua itselleen tuota taulukkoa, mitä mä esittelen ihan vapaasti tässä blogissa. Miehet haluaa sen aina. Mutta toisaalta, mullahan olikin noi testosteronit hyvällä mallilla.

Jatkossa pitäs olla sit tarkempi tän ruokavalion kanssa. Aamupalalle lisättiin vähän laadukasta kuitua, kuten pellavansiemeniä, chia-siemeniä tai psylliumia. Sen pitäs auttaa sen estrogeenin kanssa.

Kysyin mitä mieltä e-pillereistä ollaan. Niiden lopettamisella saisi mahdollisesti tosi monta pykälää alas nuo estropisteet. Oon syöny pillereitä yläasteelta lähtien, sain ne alunperin akneen. Aluksi ne oli tosi voimakkaat ja ihan samalla idealla kuin aamupalankin kanssa, itse aloin haluamaan koko ajan vähemmän kuormittavia vaihtoehtoja ja useita merkkejä on nyt kokeiltu. Oon ajatellut tosi usein niiden lopettamista ja huolettaa niiden vaikutus mun kehoon. Mut jotenki sitä ei edes osaa, kun on niin pitkään ja tasaisesti syönyt ja onhan ne ihan pirun kätevät yhteen jos toiseenki asiaan. Akateemisena ihmisenä olisi tosi mielenkiintoista tehdä se mahdollinen lopetus silleen, että näkisi kuinka paljon juuri pillereiden lopetus vaikutti pisteisiin, ja mihin asti pääsisi pillereiden kanssa. Eli toisin sanoen taustamuuttujat olisi kontrolloitu ja vaikutus olisi täten tilastollisesti merkitsevä ja validi.

Mut sit taas toisaalta, koko tämän ajan kun mä syön niitä tabuja, tuota optimaalista lopetusaikaa miettiessä, mun perseeseen kertyy ylimäärästä läkeä... Huoh. Naisen elämä. Ja First World Problems....




Näihin tunnelmiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti