Elämä on erilainen vakiotankoilijan silmin. Tässä blogissa käydään oman mukavuusalueen ulkopuolella, ja takaisin tullaan taas yhtä tarinaa viisaampana, elämän hauskuutta silti menettämättä.

"You will find only what you bring in." -Master Yoda-

torstai 19. helmikuuta 2015

Tavallisen ihmisen tavallinen inspiraatio

Olin tässä hiljattain salilla, ja venyttelyalueella treenasi kaksi tyttöä. Ihan tavallista tyttöä, ei mitään superlihaksikasta yli-ihmistä. En aluksi kiinnittänyt huomiota, mutta sitten tunnistin tuttuja liikkeitä heidän lämpätessään. Sirkuksestahan ne oli.

Toinen tytöistä oli vähän raskaampi, ei mikään lihava sinänsä, mutta ylipainoa kuitenkin. Ne alkoi lämpättyään tehdä kuperkeikkajuttuja ja muuta lattia-akroa. Sitten kärrynpyöriä. Ensin näytti siltä, että tämä isompi näistä ei olisi ehkä niin harrastanut kuin toinen. Mutta kun ne alkoi tehdä käsilläseisontoja, yllätyin.



Miten kauniisti ne tekikin, molemmat. Ja juttuja, mitä minä olen pelännyt tehdä. Kässäristä kuperkeikka, useissa eri variaatioissa. Pupuhypystä kässäriin, useissa eri variaatioissa. Pariakroakin tekivät. Kumpikin jaksoi nostaa toista ylös, siis ihan suorillekin käsille. Käsilläseisontaa toisen käsiä ja polvia vasten, ja mitä kaikkea. Kaikkea semmoista, mitä minä olen pelännyt tehdä, tai olen kokenut painavani tuhat kiloa, kun alla on oma mies, joka ei ole mikään painonnostaja ja vapisee puolelta toiselle, kun ei ole tottunut akrolajien vaatimaan kehonhallintaan. Sen oma laji on Taekwondo, eikä siinä tehdä mitään tämmöstä. Meillä ei kai ole ollut tekosyistä puutetta.


Mutta nämä tytöt. En muista milloin olisin viimeksi nähnyt mitään niin inspiroivaa. Ja samalla jotenkin vapauduin itsekin, omien ajatusteni kahleista. Olin helpottunut. Olin nimittäin pelännyt, että jos en saa tätä painonnousua kuriin, joudun lopettamaan käsilläseisonnan, kun ranteeni eivät sitä kestäisi. Toinen ranne on nyt jo herkästi kipeä. En sano, että pitäisin sitä todennäköisenä, pelko on vain tunne, joka tulee eikä sille mitään mahda sinänsä. Mutta jos tämä painavampi tyttö pystyy olemaan noin sulava, niin miksen minäkin pystyisi, joku päivä?

Tajusin, miten syvälle olin kadonnut sinne ajatukseen, etten pysty johonkin. Olen väärässä, mitä todennäköisimmin.

Ja se hymy tämän tytön kasvoilla. Se puhdas ilo, mitä liikunnasta näytti tulevan.

Enhän minä sitä tiedä, mitenkä pitkä tie hänellä on tähän pisteeseen ollut. Ja tietä on selvästi vielä kuljettavana.

Mutta väliäkö sillä, kun on sydämellä mukana?


Olin jopa niin ilosena niistä tytöistä, että kävin ottamassa nuo pari selfietä. Siitä onkin pitkä aika, kun olen viimeksi selfien ottanut.

Punttasin omia ojentajiani ja hauberiani samalla, mutta sain tuskin katsettani niistä tytöistä irti. Se oli jotenkin niin kaunista ja aitoa.

Niin tavallista, mutta niin kaunista.

Ikä on tosiaan vain numero, mutta kyllä se myös tarkoittaa sitä, että sydämesi on lyönyt useamman iskun kuin kymmenen vuotta sitten. Painokin on vain numero, mutta kyllä se myös tarkoittaa, että sinua on oikeasti raskaampi nostaa.

Mutta kaikista raskainta on nostaa itseään henkisesti.




2 kommenttia:

  1. Olet kaunis ja hyvä kroppainen. Kuvat tosi kivoja ! Et ole mielestäni yhtään sitä ulkoisesti mitä sanot mutta voin vain uskoa miten ärsyttää jos on tottunut kehon olevan jotain tiettyä ja sit pam tapahtuu muutoksia mitkä ei välttis oo itestäs kii. Mut sussa on niin paljon muutakin kun typerä paino. Positiivista niin oletko huomannut lihaksen kasvavan erilailla tai menevän hyvin punttireenin perille :)? Ps sopisit hyvin teatteriin luovuuden ja persoonasi takia ! Voisiko olla yhtään potentiaalinen ajatus uusin kujeisiin ??? hihii terv kaukomaan likka

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä kun vastaa muualla elämässä, niin ei muista olla kohtelias ja tehdä sitä tännekin, ainakin tehdäkseen sen näkyväksi :D Tai ehän mä vastannut, kuhan vaan kävin höhöttämässä että tiiän kuka oot :D
      Ehän mä tänne niitä karuimpia kuvia laitakaan, toisaalta mikä pointtikaan siinä olisi, saahan kenestä tahansa missistäkin irvokkaan otoksen jos tahtoo.
      Kyllähän mulla lihas kasvaa. toisaalta palaudun aika hitaasti myös, viikkoon ei kyllä pysty montaa salitreeniä esimerkiksi tunkemaan, enkä kyllä jaksaisikaan ainakaan sitä kahta enempää. Ja nekin viikonloppuna, ei pygee enää työpäivän jälkeen.
      Teatteri :D Hirveen stressaavaa tehä joku esitys. Toisaalta joku ei-liikunnallinen harrastus ois kans kiva, sais jotain luovuuttaki tehtyä.

      Poista